Akademickie Gorzkie Żale (I Ndz)

Królu cierniem uwieńczony,
znieważony i oplwany,
cały się zamieniasz w Serce…
Króluj nam, bądź naszym Panem.
(Godzinki o Chrystusie Cierpiącym)

IX Akademickie Gorzkie Żale poświęcone są tematyce symboli Męki Pańskiej. Pierwszy z tych symboli – koronę – przybliżył nam w czasie kazania pasyjnego ks. bp dr Damian Bryl. Już na wstępie zachęcił on do zatrzymania się przed krzyżem tak, by możliwe było głębsze wniknięcie w często niezrozumiałą dla nas tajemnicę męki Jezusa. Korona stanowi bardzo charakterystyczny przedmiot związany z tym wydarzeniem – upleciona przez żołnierzy Piłata zaraz po wyroku ubiczowania towarzyszyła Chrystusowi przez całą drogę krzyżową, a także w czasie Jego śmierci:

Wówczas Piłat wziął Jezusa i kazał Go ubiczować. A żołnierze uplótłszy koronę z cierni, włożyli Mu ją na głowę i okryli Go płaszczem purpurowym. Potem podchodzili do Niego i mówili: «Witaj, Królu Żydowski!» I policzkowali Go. A Piłat ponownie wyszedł na zewnątrz i przemówił do nich: «Oto wyprowadzam Go do was na zewnątrz, abyście poznali, że ja nie znajduję w Nim żadnej winy». Jezus więc wyszedł na zewnątrz, w koronie cierniowej i płaszczu purpurowym. Piłat rzekł do nich: «Oto Człowiek» (J 19, 1-5).

Przed naszymi oczami mamy od tego momentu obraz Jezusa zakrwawionego, obolałego, pełnego cierpienia – takiego, jak na obrazie „Ecce Homo” namalowanym przez św. br. Alberta. Budzą się w nas odruchy współczucia i pragnienia pomocy, ale także bezradność. Nie możemy zrobić nic więcej, jak tylko być razem z Chrystusem i towarzyszyć Mu w tym cierpieniu. Wydaje się, że to niewiele, ale często zapominamy jak wielką wartość niesie zwyczajne bycie blisko, cierpliwe trwanie przy kimś. Widok Jezusa w cierniowej koronie jest dla nas trudny do zaakceptowania, zadajemy sobie pytanie kim jest ten król, na którego patrzymy… Przyjęcie takiego króla nie jest proste: Mesjasz przyjmujący krzyż udowadnia, że Jego królestwo nie jest z tego świata, jednocześnie oczyszczając i odnawiając stereotypowy wizerunek króla. Wobec takiej postawy da się przejść obojętnie, niepostrzeżenie: pojawia się wątpliwość, czy jest w nas zgoda na takiego króla, który cierpi i umiera oddając za nas swoje życie. Jaka jest zatem Twoja odpowiedź? Czy to Twój Król? Muzyczną aranżację I niedzieli tegorocznych AGŻ stworzył Piotr Cienkowski. Za elementy wokalne odpowiadała schola DA Plus Zebrani w Dnia Połowie, towarzyszył im zespół instrumentalny w składzie: Ela Kwiatkowska – I skrzypce, Michalina Kowala – II skrzypce, Julia Sobczyk – altówka, Karina Krzywy – wiolonczela, Piotr Cienkowski – kontrabas, Zuzanna Ambroży – flet poprzeczny, Karolina Jankowiak – obój, Wojtek Braszak – saksofon altowy, Kacper Krupa – saksofon tenorowy, Błażej Latos – fortepian.

W II niedzielę AGŻ swoje słowo skieruje do nas o. Maciej Olszewski OFM. Podczas głoszonego przez niego kazania pasyjnego zgłębimy znaczenie najbardziej chyba rozpowszechnionego symbolu Męki Pańskiej – krzyża. Za oprawę muzyczną (zarówno jej aranżację, jak i wykonanie) zadba złożony z poznańskich artystów zespół Blessband wraz ze swoim założycielem i kierownikiem – Markiem Kraśkiewiczem.

Zdjęcia: Robert Woźniak